Postingan Awal Pengenalan Ilmu Tajwid

Sebelum kita memulai mempelajari ilmu tajwid sebaiknya mengetahui lebih dahulu bahwa setiap ilmu ada 10 asas yg menjadi dasar pemikiran kita. Berikutnya dikemukakan 10 asas ilmu tajwid tersebut :

1. Pengertian tajwid menurut bahasa : memperelokkan sesuatu. Menurut istilah : melafazkan setiap huruf dari makhrajnya yang betul serta memenuhi hak-hak setiap khuruf yakni sifat aslinya dan mustahaknya yakni sifat mendatangnya.

2. hukumnya: hokum mempelajari ilmu tajwid adalah fardlu kifayah dan mengamalkannya yakni membaca Al-Qur'an dgn bertajwid adalah fardlu ‘ain bagi setiap muslimin dan muslimat yang mukallaf
.
3. Tumpuan perbincangannya: iyalah kalimat-kalimat Al-Qur'an.

4. Kelebihannya: ia adalah semulia-mulia ilmu karena ia langsung berkaitan dgn kitab Allah Al-Qur'anul karim, berdasarkan sepotong hadist Rosulillah SAW. Mafhum hadist tersebut: daripada ‘uthman bin ‘affan r,a, berkata: Rosulillah saw bersabda: sebaik-baik kamu adalah orang yang mempelajari Al-Qur'an dan mengajarkannya.
( H.R. BUKHORI )

5. Penyusunnya ialah imam-imam Qiro'at.

6. Faedahnya: mencapai kejayaan dan kebahagiaan serta mendapat rahmat dan keredhaan allah swt didunia dan akhirat insya Allah.

7. Dalilnya : ialah dari Al-Qur'an Syuroh Al-muzammil ayat 4 yang mafhumnya ialah : bacalah Al-Qur'an itu dengan secara tartil.

8. Namanya iyalah ilmu tajwid.

9. Masalah yang diperbincangkan ialah mengenai kaedah-kaedah dan cara-cara bacaannya secara keseluruhan yg memberi pengertian hokum-hukum cabangan.

10. Matlamatnya iyalah memelihara lidah daripada kesalahan membaca ayat-ayat suci Al-Qur'an pada ketika membacanya. Membaca sejajar dengan penurunannya yg sebenarnya dari Allah swt.



Penulis: Ustadz Abdul Qodir Al-Busthomi III
Powered by Blogger.